Ministerstvo životního prostředí a Středočeši bojují o přemostění Sázavy. Nikdo nechce ustoupit
Infrastruktura
Dálnice D3, která má propojit Prahu s Lincem, může nabrat mnohaleté zpoždění. Zatímco na jihu Čech dálnice kousek po kousku přibývá v podobě obchvatů některých měst, spory kolem jejího vedení na severu hrozí, že oddálí dokončení celé komunikace o mnoho let. Stále totiž není definitivně vyřešena otázka, kudy má D3 přejít jižně od Prahy řeku Sázavu. Ministerstvo životního prostředí se opakovaně snaží vracet do hry alternativní přechod Sázavy v blízkosti Poříčí. Přemostění řeky je však již roky schváleno a zaneseno do územních plánů pražského regionu a Sedlčanska v místech poblíž Luk pod Medníkem.
„Jakékoli zpochybňování stávající trasy, která je zakotvena v územních plánech, by mohlo oddálit dokončení dálnice D3 o mnoho let,“ reagoval mluvčí Středočeského kraje Martin Kupka.
Ministerstvo životního prostředí loni uložilo investorovi, aby v rámci procesu posuzování vlivu stavby na životní prostředí, tak zvané studie EIA, prověřil alternativní variantu trasy v blízkosti obce Poříčí, čili zhruba ve směru, kudy dnes vede silnice 1. třídy od Mirošovic na dálnici D1 dále na Benešov a Tábor. Vedení kraje však považuje opakované diskuze o jiných variantách za obstrukci. „Ministerstvo na prověření této alternativy trvá,“ řekl ovšem deníku E15 mluvčí ministerstva životního prostředí Jakub Kašpar.
Variantní vedení více na východ u Poříčí podle Středočechů nic neřeší. „Nejde totiž jen o problém přemostění Sázavy, ale o vyřešení dopravních vazeb celého Sedlčanska a odvedení části dopravních proudů z již dnes přetížené dálnice D1 v blízkosti metropole. Poříčská varianta žádný takový cíl neplní,“ dodává Kupka.
Pokud by poříčská varianta vyhrála, což zástupci Středočeského kraje opakovaně odmítají, určitě by se proti ní postavili ekologičtí aktivisté a nová občanská sdružení, i když ji dnes podporují, domnívá se Kupka. Kromě toho by to znamenalo znovu přehodnotit územní plány nejen velkých územních celků, ale také všech obcí, kterých se problém týká. „To by znamenalo spory na roky a roky a s dálnicí D3 bychom se mohli pomalu rozloučit,“ hodnotí dopad případné změny v trasování dálnice.
„Myslím si, že to nakonec až takový problém nebude,“ říká diplomaticky náměstek ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury Josef Novák. Podle něho by měla tento spor definitivně rozhodnout komise sestavena z řad expertů ministerstva životního prostředí a dopravy. Osobně je přesvědčen, že nakonec se na stávajícím vedení dálnice v blízkosti Luk pod Medníkem nebude nic měnit. „Tato trasa byla dlouhodobě prověřována ze všech možných pohledů a ze všech špatných řešení v oblasti Sázavy vyšla jako nejpříznivější,“ dodal.
Podle informací investora Ředitelství silnic a dálnic zmíněná komise již dostala zprávu o vývoji posuzovacího procesu. „Jednání této komise bylo stanoveno na červen 2008,“ sdělila Martina Vápeníková z Ředitelství silnic a dálnic. Podle informací deníku E15 komise již začala pracovat.
Zástupci Ekologického právního servisu však mají pochybnosti o objektivitě jejího jednání. „Podle našich informací údajně dostala úkol posoudit pouze legalitu stávající trasy a nikoli jiné, alternativní, tedy poříčské varianty,“ řekl Michal Bernard z této organizace. „Budeme velmi pozorně sledovat, zda budou skutečně objektivně posuzovat obě varianty. Další případné kroky zvážíme teprve v okamžiku, když zjistíme, že celý proces byl zavádějící a jednostranný,“ dodal Bernard.
***
Z historie dálnice D3
1963 – byla schválena základní síť dálnic
v Československu
1987 – dálniční síť byla doplněna o dálnici D3
v trase Praha – České Budějovice
– Rakousko
1996 – vláda si vyžádala od ministerstva
dopravy analýzu vedení trasy D3
1997 – vláda vyňala dálnici D3 z plánu výstavby
dálnic do roku 2005; v té době byla
téměř na celou trasu dálnice ve Středočeském
kraji zpracována předprojektová
dokumentace
1999 – dálnice D3 se vrátila do plánu výstavby
dálnic do roku 2010
2003 – vznikl spor o přemostění Sázavy mezi
ministerstvem životního prostředí
a Krajským úřadem Středočeského kraje
2005 – vláda rozhodla o výběru koridoru pro
dálnici D3 ve variantě Luka pod Medníkem
2006 – Středočeský kraj schválil územní plány
Benešovska a Pražského regionu, které
počítají s výstavbou dálnice D3 podle
vládou schválené varianty
2007 – Ředitelství silnic a dálnic zadalo studii
EIA – posuzování stavby a jejího vlivu
na životní prostředí; jako nesouhlas
s trasou D3 prosadil ministr životního
prostředí Martin Bursík zřízení speciálních
komisí, které mají vyhodnotit variantní
řešení výstavby dálnice D3
čtk
Pramen: Hnutí Klid
Spory kolem vedení D3 na severu hrozí, že oddálí dokončení komunikace o mnoho let
Foto popis|
O autorovi| Jiří Michal / Praha
|